Automaat spoelen

Steeds meer wordt de automatische versnellingsbak gezien als een prettig hulpmiddel om verantwoord aan het huidige drukke verkeer deel te nemen.

Waarom automaatspoelenAutofabrikanten helpen daarbij door steeds meer geavanceerde techniek toe te passen in de automaatbak, zodat rustig en zonder schokken geschakeld kan worden. Had je vroeger een drie-bak, nu is een zes of zeven trapsautomaat al vrij normaal.

Deze automatische schakelingen vragen om een specifieke olie. Bij het reguliere onderhoud van de auto wordt de motorolie en het oliefilter vervangen, echter de olie in de versnellingsbak blijft zitten. De fabrikanten staan tegenwoordig hele lange intervallen toe of praten zelfs over “long life”. Met andere woorden: “laat de automaatolie maar gewoon zitten”.

De automaat van een aantal jaren geleden, met z’n mechanische aansturing, kon dat hebben, maar bij de moderne automaatbak zorgt het niet regelmatig verversen zonder meer voor kostbare problemen. Vervuilde olie, sludge en uitgewerkte additieven zorgen voor het dichtslibben van stuurunits en kanalen. Ook de smerende werking wordt steeds minder.

Automaatspoelen: DSGNa verloop van tijd wordt het rijden met zo’n vervuilde automaat minder prettig en zorgt het stoterig rijden voor steeds meer ergernis. Daar komt nog bovenop dat bij steeds meer auto’s de software-afstelling gaat reageren op een slecht schakelende versnellingsbak. Al met al reden genoeg om regelmatig (om de 60.000 tot 80.000 km) de versnellingsbak een goede beurt te geven door de bak te spoelen, het filter te vervangen en de olie te verversen.